Introducera kamratrespons

Ett sätt att introducera kamratrespons är arbeta med en exempeltext som du skapat.

1.  Skapa en exempeltext (eller använd exemplet nedan). Texten ska innehålla fel och brister som motsvarar de språkliga moment du vill att dina elever ska utveckla eller befästa i det arbetsområde ni arbetar med. Det vill säga om du vill att dina elever ska behärska stor bokstav och skiljetecken så skriver du liten bokstav och inget eller felaktigt skiljetecken på ett flertal ställen i texten. Det kan vara bra att inte välja ut för många språkliga moment att fokusera på i taget och se till att du också har med delar som är bra, som kan få beröm.

Gör en respons-matris för texten där de språkliga momenten ni arbetar med finns med.

Nedan är en exempeltext som matchar den här respons-matrisen.

2.  Låt eleverna titta på texten två och två och uppmana dem att hjälpa den fiktive eleven, vi kan kalla hen för Kim. De ska hitta vad som är bra i texten och vad Kim behöver förbättra i sin text. Till sin hjälp har eleverna respons-matrisen som de fyller i.

3.  Gå igenom texten tillsammans i klassen och låt grupperna peka ut vad som var bra och vad Kim behöver utveckla. Jämför era markeringar i matrisen. Ha gärna texten i ett dokument där du kan göra ändringarna som eleverna föreslår direkt projicerat med projektor så att eleverna kan följa med. Prata om textens struktur, stil och språk.

4.  Fråga eleverna om de tror att Kims text kommer att kunna bli bättre genom responsen. Elever brukar tro det och de brukar efter den här övningen vilja testa själva. Prata om hur de tror att Kim känner sig om man som respons-kompis bara lyfter fram det som behöver förbättras och inte säger något om vad som är bra.

 

Exempel på exempeltext, använd den om ni vill

Darin, åk 3, Växthusets skola, bild 1

Darin, åk 3, Växthusets skola, bild 1

Fisken ture älskade att plocka blommor. Röda blommar var hans favoritblommor och sådana ville ture plocka i en stor bukett och ge till mörten siv som han var förtjust i. Problemet var att de vackraste röda blommorna växte på ängen där det ilskne spigget yngve höll till. yngve vaktade blommorna på ängen och alla sa att yngve bet alla som kom i närheten. Utan de röda blommorna skulle ture inte ha en chans att imponera på siv. En tidig morgon gav han sig av mot ängen. Ängen låg i en glänta i skogen. De röda blommorna vajade sakta i sommarvinden. Daggen låg lätt på blombladen. Solen lyste in mellan träden och fick de röda blommorna att gnistra som rubiner.  Ingen Yngve syntes till. ture började plocka blommor. Han hade plockat tre blommor då han hörde ett prassel. Han tittade upp. På en sten alldeles framför honom stod yngve. Han var röd av ilska. Vad gör du här sa yngve. Ture var livrädd. Tänk om yngve skulle bita i hans vackra fiskfjäll. Kan jag inte få plocka bara några till vädjade ture. Varför frågade yngve. ture tvekade, sedan berättade han om siv. Han beskrev hur vacker hon var och hur gärna han ville göra henne glad genom att ge henne blommor. När han tittade upp på yngve såg ture att det rann tårar nedför yngves kinder. Det var det vackraste jag hört! Klart att siv ska ha blommor. Ta så många du vill. ture var förvirrad över vändningen, men plockade snabbt famnen full och rusade sedan iväg så snabbt han kunde. Tack, ropade han till yngve innan han försvann in i skogen mot mötet med siv.